niedziela, 5 września 2010

Szczepienia na RSM

Zbulwersowal mnie ten artykul. Poznanskie matki nie szczepia swoich corek przeciwko rakowi szyjki macicy; zaledwie 70% skorzystalo z mozliwosci darmowego zaszczepienia swej trzynastolatki (szczepionka kosztuje grubo ponad 1000 PLN). Wine za to ma podobno ponosic zly PR szczepionki, ze bywa szkodliwa, ze gdzies ktos umarl po niej, albo ze nie chroni calkowicie przed rakiem szyjki macicy.

O ironio - w ubieglym roku, na kilka tygodni zanim dowiedzialam sie, ze sama mam tego gnoja, rozmawialam z kobieta mi bardzo bliska, ktora swojej corki nie zdecydowala sie zaszczepic. Podobnie jak wiekszosc matek z klasy tej dziewczynki, ze wspanialej poznanskiej spolecznej szkoly Lejery. Uslyszalam wowczas, ze RSM dotyczy przeciez kobiet:
- rozpoczynajacych bardzo wczesnie wspolzycie,
- majacych wielu partnerow
- rodzacych wiele dzieci lub usuwajacych ciaze
- palacych papierosy, zle sie odzywiajacych
- ogolnie kobiet z nizin spolecznych
a fakt, ze dziewczynka zostanie zaszczepiona, moze sprzyjac wlasnie wczesniejszemu rozpoczeciu wspolzycia, bo dziecie bedzie sie czulo bezpiecznie i nie bedzie sie balo - "zarazenia" brodawczakiem. A przeciez MOJEJ corki, zaden z tych problemow nie dotyczy.

Ilez trzeba miec w sobie pychy, by tak powiedziec?

Swoja droga, wszystkie, albo wiekszosc powyzszych "argumentow" przytaczana jest na stronach internetowych o RSM. Maja to byc czynniki sprzyjajace zachorowalnosci.

A gdy wynaleziona zostanie szczepionka na AIDS, swietoszkowate panie rowniez nie zaszczepia swoich dzieci?

6 komentarzy:

  1. Niestety, to nawet nie chodzi o zły PR, po prostu:
    - brakuje rzetelnej informacji o długoterminowej skuteczności tej szczepionki i braku skutków ubocznych (ja na przykład bym się nie zaszczepiła na podstawie tych strzępków informacji, które do nas docierają).
    - szczepionka jest w Polsce targetowana do złej grupy odbiorców (nie wiem czy widziałaś - reklamy np. w prasie są kierowane do zasobnych ustatkowanych kobiet 25+, szczepionka jest pokazywana jako płatna),
    - temat jest ciężki, jak na Polskę, gdzie seks i choroby przenoszone drogą płciową zamiata się pod dywan, zamiast o nich rozmawiać,
    - wszystkie takie akcje jak ta poznańska mają dobry marketing w mediach, ale są realizowane w państwowych placówkach, gdzie niestety obowiązuje sposób myślenia jak za prl - czyli aby się/dziecko zaszczepić weź 3 dni urlopu i spędź go w przychodni próbując się zarejestrować/przyjść w godzinach urzędowania lekarzy... a na to niestety nikt nie ma czasu :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy,
    "Rodzice zapisuja dziecko na szczepienie, a pozniej nagle rezygnuja" czytamy w artykule. Nie odnosze sie do argumentow przedstawionych przez Ciebie, nigdy nic nie ma idealnej kampanii marketingowej, zawsze jakis element bedzie chybiony. Pewnie jest jak piszesz, ale...
    przytoczylam przyklad z zycia - dotyczy on bardzo dobrej poznanskiej szkoly, w ktorej wyksztalcone mamy rozwazaly miedzy soba za i przeciw. I stanelo na "przeciw". Niestety na podstawie argumentow bazujacych na mysleniu zyczeniowym - mojej corki to nie dotyczy/nie bedzie dotyczyc.

    OdpowiedzUsuń
  3. Po prostu PORAŻKA!!! Tylko tyle mam do powiedzenia! Strasznie mnie krew zalewa jak czytam takie wypowiedzi, jak słucham takich opinii. Że mnbie to nie dotyczy, że to dotyka innych ludzi itd.! MASAKRA JAKAŚ! A potem, kiedy nagle się okazuje, że ktoś w rodzinie jest chory, to cały świat staje na głowie. I wszyscy wkoło są winni... A w przypadku tej szczepionki, to chyba jest tak, że można pewnym kwestiom, w pewien sposób zapobiec...

    Pozdrawiam cieplutko! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. bridawczja ma podobno 80 % populacji, eh nic juz nie rozumiem, jestem za szczepieniem, dla mnie jest juz za pozno ale w przyszlosci.... dodam ze ja zarazilam sie od rodzicow, lekarz powiedzial ze mam to po rodzicach... ke?

    OdpowiedzUsuń
  5. sama chciałam się zaszczepić po urodzeniu syna, ale ginekolog mnie wyśmiał, bo przecież nie jestem dziwką ani męża nie zdradzam, więc po co mi to?

    OdpowiedzUsuń
  6. a to faktycznie, nie szczep sie

    OdpowiedzUsuń